Inja Korać i Oliver Sertić ovih dana (31.1. – 2.2.2010.) predstavljaju Dokukino CROATIA na prvom službenom sastanku nezavisnih europskih kina tijekom 39-og Rotterdam Film Festivala. Program je nazvan Kino:Climates i namjera je umrežiti nezavisne kino dvorane te olakšati razmjenu programa i njihovu javnu profilaciju. Na sastanku prisustvuju predstavnici ukupno 45 kina iz 18 europskih zemalja te gostima iz Tokija i New Yorka. Dokukino je jedini hrvatski predstavnik, a uz Akademski filmski centar iz Beograda i regionalni.
Dio kino programa otvorenog za javnost predstavljaju i filmovi vezani za sudionike. U ponedjeljak 1.2. u 20.00 sati u maloj sali Kina Schouwburg bit će prikazan i dokumentarac Igora Bezinovića Susret, film koju je premijerno otvorio zadnji Human Rights Film Festival u Zagrebu.
Kino Climates: Ususret ekologiji u filmskom prikazivanju
Participanti:
Kinoki Microkino (Wien/ A), WORM (Rotterdam/ NL), SMART Project Space (Amsterdam/ NL), Cinema Nova (Brussels/ B), Off Off Cinema (Ghent/ B), Cercle des cinés (Liège/ B), Gran Lux (Saint Etienne/ F), Polygone étoilé (Marseille/ F), Le Dietrich (Poitiers/ F), L hybride (Lille F), Cube (Bristol/ UK), Horse Hospital (London/ UK), Side Cinema (Newcastle upon Tyne/ UK), Star and Shadow cinema (Newcastle/ UK), 7inch cinema (Birmingham/ UK), Station 16 (Copenhagen/ DK), B Movie (Hamburg, D), Kino im Sprengel (Hannover/ D), Werkstatt Kino (München/ D), Regenboken kino (Berlin/ D), Babylon Cinema (Berlin, D), Kino Krokodil (Berlin/ D), Skalvija Film Centre (Vilnius/ LT), Kino Pasaka (Vilnius/ LT), Cinema Oblo (Lausanne/ CH), Kino Xenix (Zurich/ CH), Cinéma Spoutnik (Genève/ CH), Neues Kino (Basel/ CH), Lichtspiel (Bern/ CH), La Enana Marron (Madrid/ ES), XCÈNTRIC, cinema of CCCB (Barcelona/ ES), Oporto (Lisboa/ P), Cinema Detour (Roma/ I), Napoli Monitor (Napoli/ I), Kino.Lab (Warszawa/ PL), Docuart (Budapest/ HU), Kino Aero (Prague/ CZ), Kino 35 (Prague/ CZ), Akademski Filmski Centar (Novi Beograd/ RS), DokuKino (Zagreb/ HR), Mini-Cine (Seydisfjordur/ IS), Kino, Cine Phantom (Moscow/ RU), Uplink (Tokyo, Japan).
— —
Kakva je situacija s kinima u vašoj zemlji? Kako znate da je zdrava? Da li prema količini filmova koji se produciraju svake godine? Statistike pokazuju da broj snimljenih filmova globalno raste. Uz to, bogat program kao ovaj u Rotterdamu svakako dokazuje vitalnost kinemategrafije u svjetskim omjerima.
Ipak, kao ni i u mnogim drugim kulturnim područjima, pretjerana producija u filmskoj industriji nije nužno pozitivan faktor. Štoviše, filmska industrija doživljava paradoksalan fenomen: samo mali postotak ovog rasta produkcije nalazi svoj put do distribucije i ima dostup kino platnima, jer tržište ne može apsorbirati ovaj filmski tijek. Uz to, način na koji se filmovi prikazuju je također dezorjentiran: filmovi sve duže čekaju u redu da budu pušteni, a njihov životni vijek u kinima je sve kraći. Izmjene filmskih naslova u kinima postaju mahnite.
Kao poslijedica toga, ključna uloga u filmskoj industriji u budućnosti leži u rukama prikazivača. Prečesto se smatra da su oni samo posljednja karika u filmskom lancu, pa su prikazivači godinama bili zanemarivani, da bi se danas našli u snažno bipoliziranoj situaciji između multiplexa s jedne strane i art kina s druge strane. Moglo bi se zaključiti da nema ništa između tih polova. Danas ovo područje između nazivamo alternativnim ili nezavisnim kinima. Ova kina koja je često nemoguće klasificirati su zanimljiva, podcjenjena, alternativna i i tradicionalna kina.
Tijekom 80-tih i 90-tih mnogo se art kina moralo zatvoriti. U posljednje vrijeme, ipak, svjedočimo ponovnom pojavljivanju alternativnih i mikro-kina; projekti koji su često počinjali sa vrlo skromnim buđetima, kompenzirani velikom količinom uloženog truda, razvili su se u apsolutno nevjerojatna i unikatna mjesta.
Ova nezavisna kina doprinose diverzifikaciji kinematografije. Tako su ovo kina koja imaju mogućnost usuditi se prikazivati filmove koje je regularna distribucija proglasila “riskantnima” (zbog toga što su previše teški ili nedovoljno jaki). Kada ne bi bilo ovih kina koji ne podliježu pritisku u smislu trenutnog profita, veliki broj ovih filmova mogao bi se vidjeti samo na filmskim festivalima. Moramo spomenuti da su se filmski festivali razvili do takvih granica da se u okviru njih često stvaraju primarna mišljenja koja kruže u nekomercijalnim, niskoprofitnim, umjetničkim filmskim udruženjima. Zahvaljujući njihovom utjecaju nužno je da festivali razvijaju svijest o budućnosti alternativnih filmskih krugova.
International Film Festival Rotterdam u suradnji sa Cinema Nova iz Brussela s tom namjerom organizira Kino Klime, sastanak koji će pokušati napraviti pregled nezavisne filmske prikazivačke scene u Europi danas. Uz to, posebnu će pozornost obratiti onome što se događa u Kini i Rusiji. Po prvi puta će se više od 40 kina i filmskih organizacija sastati, ne samo kako bi razmijenili informacije, nego kako bi uz to stvorili mrežu. Kino klime će se odvijati u tri dijela: panel diskusije, konferencije i prikazivanja. Neke od tih aktivnosti biti će dostupne posjetiteljima festivala bez obzira rade li u filmskoj industriji ili ne.
Tijekom tri uzastopna popodneva održat će se serija od deset malih konferencija ironično nazvanih Kako spasiti filmski svijet u deset kratkih koraka. U večernjim satima će Kino Klime prikazivati četiri programa, koje je predložio svatko od participanata. Namjera je da program reflektira različitost sudionika i njihovih kina. Dokukino Croatia predstavlja film Igora Bezinovića Susret premijerno prikazan na Human Rights Film Festivalu u Zagrebu u prosincu 2009. godine.
Dokukino CROATIA predstavljat će Inja Korać, koordinatorica i programski direktor kina Oliver Sertić.